Fiets ze!

Fiets ze! is een project van de Fietsersbond en de Gezinsbond waarbij we zoveel mogelijk gezinnen met kinderen de fiets op willen. Het is belangrijk dat kinderen zo snel mogelijk kennismaken met het verkeer en dat van op de fiets. Want zo steken ze al heel wat op dat hen later van pas komt als ze zich zelfstandig in het verkeer begeven. Voor meer info : www.fietsze.be

AANRADER : Project Bambini brochure

Op pad met fiets en kids.

Mobiel 21 vzw (www.mobiel21.be) ontwierp een brochure vol informatie over hoe je veilig fietst met je kind(eren) van 0 tot 6 jaar in het kader van het Europese BAMBINI-project. Het project wil duurzame mobiliteit stimuleren bij jonge ouders (www.mobile-bambini.eu).
Beste jonge ouder,

Maak je graag een uitstap met de fiets? Weet je niet of dat lukt met kleine kinderen? Wil je je spruiten dagelijks met de fiets naar de kribbe of de school brengen? Zoek je de geschikte oplossing? Lees dan snel verder! Voor je ligt een brochure vol informatie over hoe je veilig fietst met je kind(eren) van 0 tot 6 jaar. Kinderen kunnen als passagier veel plezier beleven aan een fietstocht. Aarzel dus niet om met je kinderen te gaan fietsen. Verken al de mogelijkheden, van kinderstoeltje tot kinderfiets, van fietskar tot bakfiets… Leer waarop je moet letten bij de aankoop en absorbeer de tips om je veilig te verplaatsen in het verkeer. Slecht weer? Ook daar biedt de brochure een antwoord op. Laat deze brochure een gids zijn voor een geslaagde fietservaring met je kleine koter(s).
Brochure Op pad met fiets en kids klik hier ! [968 KB]

Fietsersbond

In de nieuwsbrief van de Fietsersbond van sept-okt-nov 2008 vindt u volgend artikel
"Fietskarren: comfortabel en veilig"

Bij het begin van het nieuwe schooljaar, zullen er weer heel wat nieuwe fietskarren de straat op rijden. Kwaliteit
en veiligheid gaan altijd samen, dus informeer je goed voor je een fietskar aankoopt!
Veel voordelen
Fietskarren hebben als minpunt dat ze veel plaats innemen en moeilijker manoeuvreren tegenover de klassieke fi etsstoeltjes,
maar zeker voor peuters en kleuters bieden de karren heel wat voordelen. De fi etser behoudt veel makkelijker het evenwicht,
het kind is beter beschermd tegen schokken en slecht weer en het loopt minder risico op letsels bij een valpartij. Zeker voor
langere afstanden is de fi etskar veel comfortabeler en bovendien kan je in de kar nog heel wat bagage kwijt.
Tips
Niet alle fietskarren zijn even gebruiksvriendelijk. Ga naar een gespecialiseerde handelaar, laat je goed informeren en vraag een
duidelijke handleiding. Een fietskar voor kinderen moet comfortabele en veilige zitplaatsen hebben. Kies voor een fietskar met
gordels en met een afscherming die verhindert dat kinderhandjes bij de wielen geraken. Zorg ervoor dat de fietskar voldoende
ventilatiemogelijkheden heeft.
Zoek naar een gemakkelijk en veilig koppelsysteem. Het is heel belangrijk dat de fietskar apart kan draaien ten opzichte van de
fiets. Zo blijft de kar recht als de fiets valt. Neem best een fietskar met een bolmechanisme. Een kar die wordt aangehecht ter
hoogte van de as van het achterwiel, ligt stabieler op de weg dan een systeem dat onder het zadel wordt bevestigd.
Kijk na de aankoop regelmatig de koppeling en vijzen na. Sommige karren hebben een stevige handgreep, zodat je de kar indien nodig kan
gebruiken als buggy.
Laat je zien!
Bevestig twee rode reflectoren achteraan aan de buitenranden van de kar. Zo kunnen achteropkomende auto’s de breedte van de
kar juist inschatten. Een opvallende kleur vergroot de zichtbaarheid van de kar en ook een hoge fietsvlag trekt extra aandacht.
Fietsplezier
Met een fietskar rijden, vraagt even aanpassing. Let goed op de ruimte tussen twee paaltjes, de breedte van de fietspaden en
op oneffenheden in het wegdek. Mijd wegen met kasseien. Kinderen van minder dan een jaar zijn nog slecht bestand tegen
veel schokken. Kleine baby’s kunnen in de kar plaatsnemen als ze stevig en goed gesteund zitten; bijvoorbeeld in een Maxi-Cosi die
je vastmaakt in de kar.
Wat zegt de wet?
• Een fietskar mag maximum 1 meter breed zijn, en mag maximum 80 kg wegen (inclusief lading en passagiers).
• In de kar mogen maximum 2 passagiers plaatsnemen. Alle zitplaatsen moeten uitgerust zijn met bescherming voor de
handen, voeten en rug.
• Achteraan zijn 2 identieke rode refl ectoren verplicht. De kar krijgt achteraan verplicht een rood licht, als de kar het
rode licht van de fiets of de fietser verbergt.
• Als een fi etskar aan een fiets hangt, dan is achter elkaar rijden overal verplicht.
www.wegcode.be

Gezinsbond : Van Fietskar tot Bafkiets

Zeven jaar geleden ging het gezin Obourdin-Van Look uit de Antwerpse gemeente Schoten op zoek naar een alternatief voor een fietsstoeltje. Hun dochtertje heeft een handicap waardoor ze destijds niet rechtop kon zitten. Een fietskar die ze in Nederland kochten, bood een oplossing. Toen er in hun omgeving steeds meer interesse groeide om ook zo’n fietskar aan te schaffen, zijn Michel en Ellen zelf begonnen als verdeler. Wat begon als een bijberoep is nu een dagelijkse realiteit geworden. (klik hier voor het hele artikel) [832 KB]

Nieuwsblad : Fietskarren: de grote test

Fietskarren: de grote test
Nieuwsblad 9/9/2008

Veiliger betekent helaas ook duurder

Als je je kinderen elke dag met een fietskar wil vervoeren, kies je maar beter voor een duurdere kar van een 'merk'. Je wil met je kinderen immers op een veilige manier de weg op, en dat lijkt moeilijker te kunnen met de goedkopere karren. Samenstelling: Jozef Leysen
Veel manieren om twee (of meer) kinderen met de fiets te vervoeren, zijn er niet. Je kan voor en achter op je fiets een stoeltje monteren, je kan een logge bakfiets kopen, of je schaft je een karretje aan dat je achter je fiets kan hangen. Die fietskarren duiken de laatste steeds vaker op in het straatbeeld, en ook veel winkels hebben wel een model staan. Maar zijn al die fietskarren wel even goed?

In de zomervakantie hebben we vier verschillende modellen van fietskarren in huis gehaald: de drie meest verkochte ‘merkkarren’ en een goedkopere kar uit een grootwarenhuis. De opdracht is eigenlijk eenvoudig: fiets met alle karren rond en noteer de verschillen.

Uit al dat fietsen is er maar één grote conclusie te trekken. De kar van Carrefour , scoort opvallend slechter dan de drie overige karren. Niet alleen is de kar veel minder uitgerust dan de drie andere, ook het koppelsysteem riep wat vragen op. Dat is enerzijds een eenvoudig concept: met een draaimoer klem je de kar vast rond het frame van je fiets. Best wel handig omdat het geen gesleutel vraagt en omdat de kar dan gemakkelijk aan een andere fiets te koppelen is.

Anderzijds oogt het koppelsysteem weinig betrouwbaar: de draaimoer kan loskomen door de trillingen tijdens het fietsen. Dan heeft Chariot een veel beter alternatief voor een gelijkaardig systeem ontwikkeld: een klem rond het frame die je met een schroefmoer vastzet. Die moer is bovendien met een kliksysteem nog eens extra beveiligd. En dat geeft een veilig gevoel.

Een ander groot verschil: de gordels waarmee je je kinderen in de kar vastmaakt. Bij de Explorer Kit van Carrefour zijn dat gewone gordeltjes. Bij de drie andere karren hebben die gordeltjes allemaal een extra kussentje gekregen zodat ze minder snijden. Opnieuw gaf dat een veel veiliger en comfortabeler gevoel.

De drie ‘merkkarren’ houden allemaal ook meer rekening met het comfort van de inzittenden. De raampjes aan de zijkanten kunnen meestal geopend worden, zodat er wat frisse lucht de kar inwaait. Ze hebben alle een goede parkeerrem, zodat de kar niet wegrolt als je hem even aan de kant zet. Ze hebben ook een eigen vering, al dan niet in optie bij te kopen, die de hardste schokken opvangt. En bovendien kunnen ze alle drie met allerlei handige extraatjes uitgerust worden: een hangmatje of schelp voor een baby die nog niet kan zitten, een extra zonnewering, enzovoort.


Nieuwsblad : Kar mag maximum 1 meter breed zijn

Kar mag maximum 1 meter breed zijn
Nieuwsblad 9/9/2008


Een fietskar, of elke andere aanhangwagen voor een fiets, mag niet breder zijn dan 1 meter. Maar voor de rest zijn er eigenlijk geen technische vereisten, zegt Werner De Dobbeleer van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV).
Het gewicht van de kar, inclusief passagiers en/of lading, mag niet meer zijn dan tachtig kilogram. Is dat wel het geval, dan moet de kar uitgerust zijn met een eigen remsysteem 'dat automatisch in werking treedt als de fiets remt', staat in het verkeersreglement.

Dat reglement legt ook vast dat aanhangwagens achteraan twee rode reflectoren moeten hebben. Die reflectoren moeten loodrecht op de lengteas van de kar of fiets aangebracht worden, ze mogen absoluut niet driehoekig zijn en moeten allebei dezelfde kleur, vorm en grootte hebben.

De aanhangwagens moeten tot slot een rood achterlicht hebben als ze het licht achteraan de fiets onzichtbaar maken voor verkeer. Dat is dus voor de meeste karren het geval. (lej)

Nieuwsblad : Fietskar veiliger dan kinderstoeltje

Fietskar veiliger dan kinderstoeltje
Nieuwsblad 9/9/2008

De mobiliteitsorganisatie Touring raadt het gebruik van een fietskar aan boven een kinderzitje op de bagagedrager van de fiets. Want bij een aanrijding heeft een kind in zo'n kinderzitje meer kans op verwondingen dan een kind in een fietskar.
'Een kar is stabieler dan een zitje op de fiets', zegt Danny Smagghe, woordvoerder van Touring. 'Bij een ongeval valt het kind van aanzienlijk minder hoog.' Bij een aanrijding kan de vallende fiets het kind in het kinderzitje nog verwonden, wat bij een fietskar onmogelijk is en ook de kooi van de fietskar beschermt de kinderen. Bovendien zitten kinderen een fietskar ook beschermd tegen de wind en insecten.

Voor de test heeft Touring verschillende modellen van fietskarren gebruikt, zegt Smagghe. Maar een vergelijking van de karren heeft de organisatie niet gedaan. (lej)

Nieuwsblad : Geen extra verzekering nodig

Geen extra verzekering nodig
Nieuwsblad 9/9/2008

Wie met een fietskar de straat op wil, heeft geen extra verzekering nodig, zegt Wauthier Robyns van Assuralia, de beroepsvereniging van verzekeringsondernemingen. De familiale verzekering is voldoende.
Maar die verzekering dekt alleen de schade aan derden, zegt Robyns. De eigen schade wordt niet door die verzekering gedekt. 'Ik denk dat veel te weinig gezinnen rekening houden met letsels of schade zonder fout van een ander', zegt Robyns. 'In zo'n geval is er alleen de tussenkomst van het ziekenfonds of de hospitalisatieverzekering, maar de hele schade wordt niet vergoed.'

Daarom raadt Robyns iedereen -en dus niet alleen wie met een fietskar de weg opgaat- aan om een verzekering persoonlijke ongevallen af te sluiten. Dan wordt alle schade vergoed, ook materiële. (lej)

Nieuwsblad : Na de fietskar de bakfiets

Na de fietskar de bakfiets
Nieuwsblad 9/9/2008

Er is nog een andere manier om twee (of meer) kinderen mee te nemen op de fiets: de bakfiets. Je ziet ze steeds meer rijden in de grote steden. Ze komen in alle vormen, maten en prijzen. Je hebt er zelfs met een opvouwbare 'bak', zodat de fiets aanzienlijk smaller en dus gemakkelijker stockeerbaar wordt.
Beide hebben alvast hetzelfde nadeel: met een fietskar of bakfiets kan je niet zo gemakkelijk door het verkeer laveren als gewoon met de fiets. Zeker in smalle straatjes sta je dus gewoon met de auto's mee in de file.

Daarnaast heeft de fietskar enkele punten voor op een bakfiets. Een kar is opvouwbaar en dus gemakkelijker weg te zetten voor wie weinig plaats heeft. Bovendien kan je een kar achter een gewone fiets hangen. Je moet dus geen extra fiets kopen en een plaats geven. Je kunt de taken ook gemakkelijker verdelen als je een fietskar gebruikt. Je partner brengt de kinderen naar school, laat de kar daar achter en jij haalt 's avonds kinderen en kar op. Met een bakfiets vergt zoiets wat meer georganiseer.

Voordelen van de bakfiets zijn dan weer dat je je kinderen altijd ziet: ze zitten voor je in de bak. Bovendien biedt een gemiddelde bakfiets net iets meer ruimte dan een kar en is hij ook gemakkelijker te gebruiken om bagage of boodschappen mee te vervoeren. (lej)

artikel in Uitweg : “Bakfiets, wakker worden!”

Lees het hele artikel in Uitweg.

Bakfietsen, bestaan die nog? Jazeker, sommige ouders vinden ze zelfs ideaal om hun kinderen naar school te brengen. Uitweg vroeg aan twee gezinnen in Schoten waarom zij zo graag met hun bakfiets op stap gaan. Ra, ra waar hebben ze hem gekocht denk je ...

Steeds welkom in onze winkel na afspraak !